یوگا

آشنایی با ورزش یوگا

یوگا فراتر از ورزش

ورزش یوگا از ورزش های قدیمی و با اصالت به حساب میاید. یوگا دارای فواید بسیاری میباشد که بر هیچ کسی پوشیده نیست و با تمرین و ممارست بسیار میتوان به پختگی و مهارت لازم در آن دست پیدا کرد. ورزش یوگا دارای انواع بسیاری میباشد که هر کدام بر موضوعی خاص تمرکز میکنند و بر عکس باور عموم ورزشی ساده و به دور از تحرک نمیباشد.

در ادامه به بررسی بیشتر ورزش یوگا و فواید آن میپردازیم. با مجله زمین و زمان همراه باشید.

به طور عمومی ورزش یوگا فرایند كشف خود شناسی را در پی دارد و علاوه بر فوایدی كه برای افراد دارد برای جامعه نیز می تواند مفید باشد.

در حقیقت نمی توان گفت یوگا فقط یك ورزش بدنی است چون پژوهشهای علمی ثابت می كند كه یوگا نه تنها بر جسم انسان تا ثیر می گزارد بلكه در تنظیم نیروی پرانیك یا انرژی حیاتی و جریان آن و همچنین بر ضمیر انسان نیزموثر می باشد.

چرا یوگا

جالب انکه معمولا تمایلی به انجام آن نداریم، اما همیشه پس از انجامش حس خوبی پیدا می کنیم. از روزی که تصمیم گرفتم هر روز یوگا کار کنم، این ورزش برای من، اثرات مثبت بسیاری داشته است. حقیقت ورزش یوگا با وجود درونی است كه با رفع دو گانگی فكر و ماده و نیل به یك واقعیت متعالی در درون عملی می شود.

آسانا به معنی قرار گرفتن در وضعیت و حالتی كه در آن میتوان رو حاً و جسماً خو نسرد و راحت بود و در آرامش كامل قرار گرفت.

احتمالا اگر یک بیماری قلبی دارید، با پزشکتان در مورد آنکه علاوه بر درمان معمولتان، کدام سطح از ورزش یوگا ممکن است برایتان مناسب باشد، صحبت کنید، اگر شما یک مبتدی هستید یا مشکلات سلامتی دارید،  قبل از کلاس با مربی یوگا صحبت کنید. مربی شما می‌تواند نکات و اصلاحاتی (تغییراتی) ارائه دهد تا شما بتوانید حداکثر استفاده را از جلسه تمرینتان ببرید.

یکی از خواص بسیار ورزش یوگا افزایش اعتماد به نفس میباشد

بسیاری  از حرکت‌ات ورزش یوگا به طور خاص روی اعتماد به نفس شما کار می‌کنند. وقتی تازه شروع به کار می‌کنید این حرکات ساده هستند و به ترتیب پیشرفته‌تر می‌شوند. فراموش نکنید هیچ کس از کمی اعتماد به نفس بیشتر ضرر نمی‌کند.

آشنایی با ورزش یوگا

یوگا تنفستان را تنظیم میکند

با انجام تمارین ورزش یوگا اثرات زیر را احساس میکنید:

  • با توزیع انرژی میان غدد داخلی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • فشارهای حاد و مزمن را در اطراف قلب و اعضای گوارشی از بین می‌برد.
  • اضطراب عصبی و حسی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • محرک‌های عصبی مربوط به عروق قلبی را تقویت می‌کند.
  • با افزایش تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن، میزان سم‌زدایی را بهبود می‌بخشد.
  • ذهن را آرام و تعادل ذهنی و جسمی ایجاد می‌کند.
  • به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم یا آمفیزم (emphysema) کمک می‌کند تا بر نگرانی ناشی از نفس‌تنگی غلبه کنند زیرا یوگا ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد.

یوگا ورزش گرانی نیست

بر خلاف آنچه در ورزش های دیگر میبینید، یوگار ورزش گرانی نیست و بعد از کسب مهارت در انجام حرکات میتوانید آن را به خوبی و بدون نیاز به هزینه های زیاد انجام دهید. معمولا در بعضی کلاس‌های مجانی شرکت کنید. امروزه  انبوهی از ویدئوهای آموزشی در دسترس شما است که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

ورزش یوگا به شما آگاهی میدهد

با انجام تمرین های یوگا حالت بدنی‌ به شکلی قابل توجه بهبود میابد. بر اساس تجربیات یکی از افراد یوگا کار:

حرکات یوگا به من آموخته‌اند با قامتی راست بایستم، به طوری که سرم در راستای قلب و قلبم در راستای لگن‌ خاصره باشد. حتی هنگامی که نشسته‌ام اگر حالتی خمیده به خود بگیرم، متوجه می‌شوم و طرز نشستنم را درست می‌کنم. نکته‌ی دیگری که متوجه شدم این است که با اصلاح حالت بدن، نفس‌هایم عمیق‌تر و در نتیجه تنفسم بهتر شده است.

یوگا راهی برای درمان استرس

بر اساس تحقیقات علمی، مقداری بهبودی در امتیازات اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی در خانم‌هایی نشان داد که در انتظار یک روند پزشکی استرس زا بعد از یک برنامه یوگای ۶ هفته‌ای بودند.

دکتر جوئل کان متخصص و جراح قلب می‌گوید: اکثر تکنیک‌های رهایی از استرس، شامل مقداری توجه به نفس کشیدن هستند. یکی از کانون‌های توجه اساسی در تمام سبک‌های یوگا، آگاهی از تنفس است. بنابراین، توجه صریح یا ضمنی به کاهش استرس، تقریبا در تمام کلاس‌های ورزش یوگا طبیعی می‌باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن