روانشناسی

آشنایی با مفهوم استرس از دید روانشناسی

هر آنچه درباره استرس باید بدانید

استرس را میتوان ارمغان زندگی امروز بشر دانست، قسمتی جدا نشدنی از زندگی ما که دیگر به آن عادت کرده ایم. البته از دیرباز بشر همیشه مورد حمله انواع استرس قرار میگرفت اما به دلیل زندگی پر شتاب و سریع امروزمون بیشتر با مفهوم استرس رو به رو هستیم.

با مجله اینترنتی زمین و زمان همراه باشید.

از دید علم روانشناسی و طبق یافته های روانشناسان انواع استرس بسیار زیاد میباشند و هر کدام بسته به شرایط متفاوت بر زندگی ما تاثیر میگذارند که از بین آنها به استرس فیزیکی و استرس احساسی میتوان اشاره نمود.

آشنایی با مفهوم استرس

به طور عمومی استرس فیزیکی به فعالیت های فیزیکی و اتفاقاتی که باعث احساس ناراحتی بدن انسان می شود، مربوط می باشد. یک مثال خوب برای این نوع استرس، سفر کردن است. سفر کردن اغلب می تواند باعث ایجاد فشاری بر روی بدن شود که پس از مدتی، خوابیدن و کار کردن را برای شما دشوار می کند.

اما از طرف دیگر استرس احساسی خود را به شکل انواع افسردگی نشان می دهد. شخصی که دچار استرس احساسی شده است ممکن است دچار تغییر در وزن و وضعیت خوابش شود و احساس تنهایی و کج خلقی کند. استرس احساسی گاهی با کار کردن مداوم و طولانی مدت نیز ایجاد می شود.

اما سوال کلی که پیش میاید این است که اصلا استرس چیست و چرا باید با آن مقابله کنیم؟ مزایا و معایب استرس کدامند؟

پیشنهاد ما: آشنایی با ورزش یوگا

مفهوم استرس چیست؟

استرس در حقیقت برای دانشمندان یک اصطلاح کاربردی نمی باشد زیرا مسئله ی استرس یک اتفاق بسیار فردی است و در هر فرد یک تعریف خاصی دارد. و اگر ما نتوانیم استرس را تعریف کنیم، چگونه می توان میزان آن را اندازه گیری کرد؟

در جواب سوال استرس چیست باید گفت واژه ی استرس که در سال ۱۹۳۶ توسط Hans Selye انتخاب شده است، بدین شرح می باشد. یک واکنش عمومی بدن برای ایجاد هر گونه تغییر است.

البته جواب به این سوال کمی دشوار است زیرا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک مثال خوب برای این مسئله مشاهده ی مسافرانی است که روی غلتک شیب دار شهربازی سوار شده اند.

برخی از آن ها روی صندلی های انتهایی نشسته اند، چشم هایشان را می بندند، فک هایشان به هم چسبیده است، و دست های سفیده شده شان را به میله ی آهنی محکم گرفته اند.

استرس هر چه باشد باید اول به درک صحیح از آن برسیم و بعد برایش جوابی پیدا کنیم

راه های درمان استرس بسیار میباشند و میتوانید با انجام روزانه آنها خود را در مقابل انواع استرس بیمه کنید و به قولی قدرت ذهنی خود را افزایش دهید.

راه های درمان استرس

برای نمونه یکی از راه های درمان سریع استرس جویدن و ترکاندن آدامس است. آدامس باعث کاهش اضطراب و استرس می شود. برخی از محققان روانشناسی معتقدند که (عمل ریتمیک جویدن آدامس) ممکن است موجب جریان خون به مغزتان شود، در حالی که دیگر محققان بر این باورند که بو و طعم آن است که شما را آرام می کند.

پیشنهاد ما: معنی عشق چیست؟

از دیگر عوامل کاهش استرس خندیدن میباشد. خندیدن باعث ترشح هورمن هایی میشود که ذهن شما را از موضوع استرس زا دور میکند و باعث ایجاد حس شادمانی، هر چند ساختگی، در وجود شما میشود.

برای درمان سریع stress میتوانید موسیقی گوش دهید، موسیقی می تواند شما را آرام کند. در یک تحقیق، افرادی که پیش از انجام دادن کارهای پر تنش و استرس زا ( مانند سخنرانی و یا حل مسائل ریاضی با صدای بلند )، به موسیقی هم سرایان لاتین گوش می دهند، سطح هورمون کورتیزول استرس پایین تری نسبت به زمانی که به صدای امواج آب گوش می دهند داشتند.

هر چه مفهوم استرس دارای معایب کم و زیاد باشد اما دارای مزایایی نیز هست که از آنها میتوان تشویق به تعجیل در انجام امور توسط فرد اشاره کرد، به این معنی که در افراد تنبل میتواند حس سر زندگی و شروع به کار ایجاد کند که خود دارای مزایای بسیار است.

منبع: وب سایت روانشناسی ویکی روان

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن